Jít do obsahu fóra

BASA PRO RADOST

Fórum o basových linkách nejen v country, folku a trampské písni a všem ostatním okolo baskytary

Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.

Pojďte pomoci tvořit fórum - přidejte svůj názor - buďte s námi country

Fórum je nekomerční, přihlášení a přístup k notám zadarmo. Případné odkazy na jiné stránky či obchody jsou jen projevy spokojenosti. Přístup ke skladbám v jiných formátech a bez vodoznaku jen pro registrované

Veškerá zde zveřejněná díla jsou případně citace původních děl, nejsou určena k dalšímu šíření či jakékoli jiné publikaci a jsou určena pouze pro studijní účely především obce amatérské

Odpovědět

Odpovědět

Vytvořit a poslat váš nový příspěvek

Můžete použít: BBCode Obrázky Smajlíky

Pole označena slovem %s musí být před odesláním formuláře vyplněny.

Povinné informace pro hosty


Požadované informace

Prohlédnout téma (nejnovější)

11

Tak přicházím s novými poznatky. No, pro mě novými. Už přicházím na chuť (pomalu) hře ve vyšších polohách. Spousta písniček se pak dá "uhrát"  v jedné poloze, sem tam s přehmátnutím. A jak jsem k tomu dospěl? Prostě jsem v těch vyšších polohách začal hrát a pomalu získávám lepší orientaci na hmatníku. Tak že první poznatek, zkoušejte hrát ve vyšších polohách od začátku, získáte lepší orientaci na hmatníku a zrychlíte hru.

A teť k té rychlosti hry. Jelikož nehrajeme jenom country, folk a trampské, myslím ty starší, ale hrajeme i novější folk, nějaké Olympic a tak, tak se prostě s tou první polohou a pam pam pam nedá vystačit. I když, když hraju něco, co jsem v životě nehrál, tak tam to pam pam vrazím nějak tak podle citu a je to. Nejsem přeci profík a nejsem svázám žádnými takovými pravidly :-) . A najednou jsem zjistil, když už jsem rok trénoval Bitvu o karlův most a ne a ne to zahrát v plné rychlosti, tak 80% bylo maximum, abych nedělal chyby a "nešumařil" - nakonec jsem si doprovod zjednodušil - ale i tak. Začal jsem zjišťovat, že mě zdržuje vyšší dohmat. A tak jsem si ho upravil tak, aby struny nedrnčely, i když za ně vezmu trochu víc, ale přitom byl dohmat co nejnižší.

A když už jsem u toho, že "vezmu víc za struny". Jako naprostý samouk jsem začal hrát tak, ža jsem za struny bral více, spíš jako na basu. A pak jsem si u spousty basáků všiml, že hrají jakoby lehounce pravou rukou. Začal jsem tedy hrát lehčeji, samozřejmě při větším zesílení komba. To samozřejmě také vedlo ke zrychlení.

Já holt asi na všechno musím přijít nějak tak sám (taky jsem si mohl třeba na rok zaplatit učitele ?), každopádně videa jsem některá viděl, a působí na mě trocho kontraproduktivně. Prostě když vidím, jak jim to jde samo, lehce, přesně a krásně to zní, tak mě to spíš odradí. Možná, kdybych měl víc času trénovat?

A co Vy, jaké máte zkušenosti?

10

...koukám, že jsem napsal povídání, a ono se to nezobrazuje... tak znova...

...hraní v nízkých polohách, tlumení prázdných strun... ... ...

...to je důvod proč jsem si pořídil 5ti strunu. Ty čtyři půltóny navíc a další basová struna "B" jsou hodně znát. Při hře ve vyšších polohách nemusím kvůli každému hlubšímu tónu lítat po hmatníku do nízkých poloh. Hodně z toho, co se na čtyřstruně musí rozdělit "na půl", zahraju v hlubších tónech celé... příklad Country beat Jiřího Brabce a jejich písnička "To se budem príma mít".

Pokud už používám prázdné struny, tak mám také problém s tlumením... zatím to moc nezvládám, ale snažím se cvičit :-).

Jinak co jsem zahlédl na youtube v nějakých basových lekcích, tak jeden z velikánů Victor Wooten doporučuje používat jako tlumítko na struny obyčejnou gumu do vlasů, co používají ženské... koukněte na jeho videa... většinou ji má těsně za nulťákem, nebo před ním (podle toho co a jak hraje)... a v jiném videu ji používá i na 17. pražci k vytvoření vyšších harmonických.

Ta gumička třeba tady:

http://www.xprislusenstvi.cz/vlasove-gu … iantId=855

http://www.normazlin.cz/gumicky-do-vlas … 4-cm-norma

Victor Wooten a jeho gumička do vlasů:

https://www.youtube.com/watch?v=umTlx5fqLPI

Jinak si o tom přečtěte tady:
(podstatné jsou poslední dvě otázky úplně dole na první stránce rozhovoru)

http://www.premierguitar.com/articles/I … o_Infinity

P.S.: pozor na gumičky s kovovou, nebo i plastovou sponou - budou vám ničit krk...

9

strnad9 - souhlasím, ale ne zase zcela. Budu-li vycházet z doprovodu pouze country, abych tak řekl "klasické české" pak proč ne prázdné struny. Ale problém začíná být v modernějších skladbách, v moderních folkových a bluegrassových skladbách. A jsou pasáže, které prostě na spodních polohách nejdou uhrát. A jelikož jsem klasicky amatérsky začal na prázdných strunách a spodních polohách, mám s tím dneska trochu problém, ale je to spíš o pohodlnosti a o přemýšlení, než že by to nešlo. A taky bych doporučoval začátečníkům (vlastní zkušenost, nebo spíš nezkušenost) trénovat od začátku přechody mezi polohami tak, aby bez problémů a bez koukání mezi polohami přecházeli, to mi taky dělá problém, protože jsem to od začátku zanedbal.

8

Ahoj basáci,
v posledním příspěvku "pzemik" preferuje prázdné struny !?!?!
Již jsem se o tomto tématu zmiňoval,ale nedá mi to:

U kontrabasu prázdné struny jistě ano, ale hovoříme li o basovce, tak prázdnou strunu už nijak nelze modulovat !!!!
Je to takové m-ca ca na jedno brdo - mc. vlada se mnou bude souhlasit.
Prázdné struny ve větší míře používají začátečníci a tak se jim to jeví jako LEPŠÍ.
Při rychlejších figurách to ani není technicky možné.
Tak zase někdy ahoj. H.S.

7

Za mě tedy prázdné struny jednoznačně ano, mají daleko větší sílu. Tlumit se dá vždy. Navíc střídáte-li basovku s Káčou je to lepší, na Káče to bez nich skoro nejde............

6

Považuji se stále za začátečníka, ale myslím si, že při hře na hmatníku je větší prostor pro "pohrávání si" s délkou tónu. Samozřejmě, lze tlumit struny jak pravou, tak levou rukou při hře na prázdné struny, ale prosté uvolnění struny na hmatníku se mi jeví jako přirozenější obzvláště v rychlých skladbách.

5

Ahoj,
i profi basáci používají prázdné struny (kdyř potřebují dopít panáka), ha ha,
ale hra ve vyšších polohách je pro baskytaru přirozenější. Můj postřeh ze cviičení levé ruky -
lze to provádět kdekoli. Maximálně roztažené prsty v krátkém intervalu opírat o pevnou podložku (stůl).
Opravdu to zvětšuje rozsah a přítlak na strunu hlavně u malíčku.

Ukazováček a prostředníček (event. i prsteníček) pravé ruky - pro kytaru " i , a, m ",
lze pro správný tlak cvičit i s tenisákem - kontrolovaný tlak a změny - třeba takto

i i aa ii aa   - i a i a i a  - ii a ii a i aa i aa  - pomalu a pak zrychlovat nejprve na jedné struně a pak přidávat v linkách.

Tak ahoj basáci

4

Zhruba tak dva  a půl roku od doby, co jsem začal hrát na basu, začínám přicházet na chuť, v některých případech, hraní na hmatníku, namísto prázdných strun. Někdy je to skutečně "lepší" pro přechody. Zároveň pomalu začínám získávat orientaci na hmatníku a v některých případech je hra "pravidelnější" a přehlednější. Asi si k tomu musí každý nějak tak dospět. No, počítám tak ještě rok a půl a budu moci říct, že umím zahrát na basovku. Prostě jinak než trénováním se to naučit nedá. Také ještě potřebuju dotrénovat prsty pravé ruky na "pravidelnější" hru a stejnoměrnější "úder" na struny. Myslím si, že jiný fígl, než hrát a hrát prostě není.

A co Vy, jaké máte zkušenosti. Podělte se s ostatními.

3

Tak zkouším hrát více na hmatníku, a celý problém je asi v tom, znát noty, kde se na hmatníku nalézají. Také jsem zjistil, že třeba Amazonka je v mnohých "hmatech" jednodušší, pokud nepoužívám prázdné struny, ale je potřeba "naučit" víc hrát malíček. A s tím mám trochu problém. Když jsem dříve hrával na klarinet a saxofon, tak to nebylo až tak patrné, ale u kytary jsem to pozoroval. Asi před 5 roky jsem začal mít problém z krční páteří. Jako malý jsem skočil do mělčiny a narazil hlavou do dna, nijak jsem to neléčil. A při vyšetření mimo jiné zjistili, že mám poškozemou motoriku v levé ruce, obzvláště v malíku. Toho pana doktora, co mi to vyšetření dělal miluji dodnes při vzpomínce, jak jsem byl přes nějaké elektrody napojen na PC a on mi druhou elektrodou jezdil po rukách. To byla brnkačka. Ovšem když zjistil problém v malíkové hraně levé ruky, zapíchl mi do ní asi 3-4 cm dlouhou jehlu a nutil mě ještě hýbat malíkem hmm . Ale pozoruji, že pravidelným trénováním se to pomalu zlepšuje. Jen kdybych se uměl ukecat častěji trénovat.

2

Dle mého názoru, v country je to celkem jedno. Prázdné struny se musí tlumit a pokud hraješ vše na hmatníku, tak máš tak nějak blíž k přechodům mezi akordy.
Prázdné struny se využívaly především při hře na kontrabas, kde tyto struny krásně dunivě zní. To prostě nenahradí žádná baskytara.
U baskytary se používá spíše hra na hmatníku, asi především z důvodu odstranění dlouhého dozvuku těchto nástrojů.
Nějaká cvičení na roztahování prstů jsou například zde:
http://hudebniforum.cz/hrani-na-kytaru- … 15bf37e9e2
nebo
http://bestplayers.cz/basovy-strecink-v … ova-lekce/

1

Nejprve bych chtěl upozorni všechny nepřihlášené hosty, že také mohou přidávat své názory do fóra. Určitě to pomůže zkvalitnit fórum a odstranit případné chyby.





Na různých diskusích jsem se postupem času dočetl, že je lepší nepoužívat prázdné struny a všechno vyhrát na hmatníku. Já osobně jako samouk jsem se naučil používat prázdné struny a lépe či hůře se snažit o tlumení. Když jsem se nyní pokoušel začít hrát pouze na hmatníku zjistil jsem, že mám problém hrát v jedné poloze třeba na druhém a hned pátém pražci, prostě prsty tolik neroztáhnu.

    Co Vy na to, používáte nebo nepoužíváte prázdné struny a doporucili by jste nějaká konkrétní cvičení na "roztažení" prstů?



TOPlist