1

Téma: Jak na přechody

Než umístím nějaké konkrétní zápisy a taby, doporučil bych prohlédnout zatím zveřejněné basové linky, kde jsou samotné přechody z jednoho akordu do druhého, pokud jsou samozřejmě vyžadované a na místě, hezky patrné. Znovu bych chtěl upozornit, že i velké množství přechodů a přehánění to s nimi bývá většinou spíše na škodu než k užitku. Znova i zde platí, čím méně a citlivěji, tím lépe. Tedy přechod je vhodný tam, kde se nezpívá a kde třeba něco podobného nehraje ani banjo. Tak trochu z toho mého povídání vybočuje Drnová chajda.


Citace použita z knihy Kontrabas a baskytara v country, bluegrassu a jazzu - Jiří Macek, Vít Fiala

http://img18.rajce.idnes.cz/d1803/10/10959/10959776_32c1cb9eb0541ffafacef3a86f1a9304/images/Pechody-page-001.jpg?ver=0


A něklik názorných ukázek přímo z konkrétních basových linek:

Ani k stáru - 25. takt - přechod z Emi na C

Banjo z mlžnejch hor - 2. takt - přechod z G na Emi, 4. takt přechod z G na D, 5. takt z D na G

Blátivá cesta - 7. takt - přechod F na C, 9. takt - přechod C na F, 19. takt - přechod C na Ami

Blues hvízdavého vlaku - 11. takt - přechod G na D, 13. takt - přechod D na G

Drnová chajda - 7. takt - přechod D na A7, 9. takt - přechod A7 na D, 17. takt - přechod D na G

Jumbo Jet 12. a 32. takt - přechod G7 na C,

Kapkami si déšť - 16. takt - přechod D7 na G, 20. takt - přechod d na E

A tak dále.